Tip van de Week #1

In de tip van de week geef ik je kort een tip die je kan helpen om betere foto’s te maken. Deze week bekijken we hoe je er voor zorgt dat de tralies van de dierenverblijven in de zoo je foto niet verpesten.

tip van de week #1

Je hebt het vast al eens meegemaakt: je brengt een bezoek aan de zoo met de bedoeling prachtige foto’s van de dieren te maken, maar de tralies zitten in de weg! Met de juiste camera instellingen en techniek kan je er voor zorgen dat ze niet (of nauwelijks) meer zichtbaar zijn.

uil
Fuji X-T10 @85mm, ISO 320, 1/60, f8

Camera instellingen

Werk je nog in de automatische stand, dan is het nu het moment om over te schakelen naar diafragma voorkeuze of volledig handmatige stand. Weet je niet hoe dat moet? Lees dan eerst even het artikel ‘Kies de juiste belichtingsstand‘.

Heb je een zoomlens, zoom dan zo ver mogelijk in als je onderwerp toelaat. Gebruik je lenzen met een vast brandpunt, kies dan de langste brandpuntsafstand die bruikbaar is.

Zet nu je diafragma zo ver mogelijk open. Dit is het kleinste getal, bijvoorbeeld f2 op een vaste lens of f4,8 op een zoomlens.

Sluitertijd en ISO spelen geen rol bij het doen verdwijnen van tralies. Uiteraard hou je ze best wel in de gaten zodat je geen bewogen foto krijgt, of te veel ruis.

Kies ook een scherpstelstand met 1 scherpstelpunt in plaats van je camera te laten bepalen waarop er scherpgesteld wordt.

uil
Fuji X-T10 @200mm, ISO 200, 1/80, f4.8

Werkwijze

Met je camera op de juiste manier ingesteld probeer je nu zo dicht mogelijk tegen de tralies te komen. Hoe dichter je kan komen, hoe meer je de tralies kan doen verdwijnen. Dunne gaasvormige afsluitingen zijn het eenvoudigst onzichtbaar te krijgen. Bij dikke ijzeren tralies probeer je je zo te positioneren dat het onderwerp zichtbaar is tussen de tralies.

Plaats je scherpstelpunt op het onderwerp en stel scherp. Door de combinatie van lange brandpuntsafstand en grote lensopening krijg je een beperkte scherptediepte, waardoor de tralies zo onscherp worden dat ze eigenlijk verdwijnen.

uil
Fuji X-T10 @165mm, ISO 200, 1/110, f4.6

Vond je deze tip nuttig, of heb je een voorstel voor een volgende tip van de week? Laat het me weten door hieronder te reageren!

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *